Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd, zeggen ze. Maar wist je dat dat ook voor je kantoorplek geldt? Werken in een opgeruimde omgeving zorgt voor meer rust. En door meer rust kun je je beter concentreren, houd je beter overzicht, je ervaart zelf minder stress tijdens je werk en je bent productiever. Allemaal redenen dus om te zorgen dat je kantoor opgeruimd en netjes is.
Zo hou je je kantoor opgeruimd en netjes
Of je nou thuis werkt of op kantoor, de voordelen van een opgeruimde werkplek gelden voor beide locaties. En werk je met collega’s om je heen, dan is er nog een voordeel. Een rommelige werkplek kan namelijk voor irritatie bij collega’s zorgen. Want jij kunt misschien wel je spullen tussen de stapel papieren vinden, voor je collega’s kan het chaotisch en daarom onrustig ogen.
Hoe zorg je voor een opgeruimd kantoor? Met de volgende tips voor een nette werkplek!
#1 Berg je papieren op
Ik ken het hoor, de stapels papier op het bureau. Van de brieven die binnengekomen zijn en waar ik nog iets mee moet. Of rekeningen die al betaald zijn, maar nog ergens opgeruimd moeten worden. En dan nog maar te zwijgen over de briefjes met aantekeningen of een lijstje met de to do’s. Voor je het weet ligt je hele werkplek onder de papieren. En daar is één simpele oplossing voor. Berg je papieren op. Het liefst gewoon meteen nadat je ermee gedaan hebt wat je ermee wilt.
Een ordner is ideaal om de administratie in te bewaren. Met tabbladen kun je een indeling in categoriën maken. Twee gaatjes in je blaadje perforeren en hup de map in. Dan is het meteen opbergen echt geen moeite. En zo heb ik een order voor verschillende dingen. Zoals eentje voor alle administratie van deze blog. En ook een aparte voor alle administratie van Reismuts. Dan nog een derde ordner voor de boekhouding en alle bonnetjes. En voor die laatste pak ik ieder jaar een nieuwe.
Naast de structuur maken met ordners is het ook de kunst om jezelf ertoe te zetten papier echt meteen op te bergen. Dat is een kwestie van discipline. Als je eenmaal merkt wat de voordelen van een opgeruimd kantoor zijn, dan gaat dit je steeds makkelijker af.
#2 Bundel stukken voor je klant
Ook voor je klant is het prettig om papieren en stukken netjes op te bergen en gebundeld aan te bieden. Zo zorg je ook dat alles per klant netjes bij elkaar blijft. En ook daar zijn slimme oplossingen voor. Geef je bijvoorbeeld trainingen of werk je in het onderwijs, dan kun je mooie rapportmappen gebruiken voor je cursisten.
#3 Geen overbodige spullen
Eigenlijk hou ik wel van een gezellige werkplek. Foto’s om me heen, boeken die ik gelezen heb, een plantje, een souveniertje van een reis. Maar eigenlijk is het beter dit allemaal weg te zetten. Behalve de plant, want die zorgt voor zuurstof en is dus wel goed voor je werkplek. Maar al het anderen leid je eigenlijk alleen maar af. Leuk hoor, dagdromen over die ene vakantie van de foto… maar je was met je werk bezig.
#4 Ordenen in handige bakjes
Je kantoor netjes houden betekent niet alleen zorgen dat de papieren niet opstapelen. Ook je pennen, plakband en andere benodigdheden kunnen voor een bende zorgen. Zorg daarom voor handige bakjes voor alle spullen die je echt nodig hebt. En die stop je het liefste in een lade weg, zodat je bureaublad zo leeg mogelijk is.
Van een kantoor dat opgeruimd en netjes is zul je snel de voordelen ervaren. Werkze!
Dit bericht is in samenwerking tot stand gekomen. Wil je meer over samenwerken weten, lees dan verder bij samenwerken met Habla Mama.