Een webwinkel beginnen, steeds meer mensen willen het. Eigen baas, vaak werken vanuit huis, flexibele tijden en een ideale manier om bij te verdienen voor als je al een baan hebt. Het aantal webshops blijft dan ook groeien. Maar nog steeds is er ruimte voor meer. En het maakt daarbij niet uit of je het vanuit je hobby wilt doen, omdat je bijvoorbeeld zelf mooie spulletjes maakt, of dat je er als ondernemer je inkomen mee wilt gaan verdienen. Overweeg je om zelf een webshop te starten? Met deze tien eenvoudige stappen ga je vlot van start.
Je eigen webshop starten in 10 eenvoudige stappen
Iedereen kan een webwinkel starten. Zolang je maar een goed idee hebt. Een product waarvan je denkt dat er ook een markt voor is, dus dat mensen het ook echt willen kopen. Heb je een idee, dan helpen de volgende stappen voor een startende webwinkel je verder op weg.
#1 Maak je idee voor je webwinkel concreet
Zet voor jezelf uiteen welke producten je wilt gaan verkopen in je nieuwe webshop, aan wie en doe marktonderzoek. Heb je een product dat juist heel nieuw en uniek is? Of een bestaand product, maar geef je er net je eigen draai aan? Wie zijn je concurenten en hoe pakken zij het aan?
Denk daarbij ook even logisch na of je je product zomaar mag verkopen. Voor verse voeding gelden bijvoorbeeld regels en wapens mag je niet zomaar verkopen. Als je een vergunning nodig hebt, onderzoek dan ook de regels daarvoor.
#2 Benoem je doelgroep
Ook belangrijk, hoe ziet de doelgroep eruit voor de webwinkel die je wilt starten? Met andere woorden, wie zie je als jouw ideale kopers? En waar kopen deze kopers? Hoe ga je ze bereiken? Misschien is Instagram een handig kanaal voor je, of wil je juist een webwinkel met een eigen internetpagina.
#3 Bedenk een bedrijfsnaam
Na de concrete informatie over je product, de markt en je doelgroep is het moment gekomen om een goede bedrijfsnaam te kiezen. Deze dient in ieder geval uniek te zijn. Het beste is wanneer de naam lekker blijft hangen en al iets prijsgeeft van wat je wilt verkopen. En wanneer je dé naam hebt gevonden, kun je ook al creatief na gaan denken over je logo en huisstijl.
#3 Schrijf je bij Kamer van Koophandel in
Nu je wat concreter over je idee hebt nagedacht en je nog steeds overtuigd bent, is het tijd om je bedrijf te gaan registreren bij de Kamer van Koophandel. Meestal wordt gekozen voor de vorm “eenmansbedrijf”. Deze kun je digitaal aanmelden en vervolgens met een persoonlijke afspraak op kantoor voltooien. En dan ben je opeens directeur, baas en ondernemer 😉
#4 Maak een voorraad
Heb je een product dat je zelf maakt, dan bestaat je voorraad uit grondstoffen die je nodig hebt. Verkoop je een bestaand product, dan is het raadzaam een voorraad aan te leggen. Zodat, zodra je verkopen beginnen, je ook kunt gaan leveren. Je wilt je klanten immers zo snel mogelijk blij maken. Bedenk goed hoeveel voorraad “veilig” is. Dat is een balans tussen voldoende op voorraad voor blije klanten, maar niet teveel. Want je voorraad is wel een investering die je nog terug moet verdienen.
#5 Kies juiste verpakkingen
Ik ga er vanuit dat je producten in je webshop wilt verkopen waar je zelf iets aan toevoegt. Dus niet enkel inkoop en doorverkoop. In dat geval zul je ook over je verpakkingen na moeten denken. Duurzame verpakkingen zoals kartonnen dozen zijn een mooie en stevige keuze. Deze kun je een eigen twist in huisstijl geven door gebruik van stickers. In de tijd dat je producten opgeslagen staan of getransporteerd worden, hebben ze best wat te verduren. Wikkelfolie kan extra bescherming bieden.
#6 Regel je transport
Ga je taarten maken voor mensen in je directe omgeving, dan kun je overwegen om zelf de taarten bij je klanten af te geven. Kunnen de producten uit jouw webwinkel door heel Nederland gekocht worden, dan zul je ook over je transport na moeten denken. Past het door de brievenbus of heb je te maken met pakketten? Welke transporteur ga je inschakelen om de producten bij je klanten af te leveren? Je kunt postzegels gaan plakken, maar wanneer je best wat verstuurt zijn er ook afspraken met transporteurs te maken.
#7 Bepaal de prijzen en betalingsmogelijkheden
Onderdeel van je verkoop in je webshop straks is dat je natuurlijk betaald wordt voor je producten. Het financiële stuk is belangrijk om goed over na te denken. En dat begint met hoeveel ga je voor je producten vragen. Vanuit je marktonderzoek onder punt 1 heb je waarschijnlijk een eerste beeld gekregen. Je prijzen bepaal je vervolgens verder door ook je onkosten voor verpakkingen en transport mee te nemen. Uiteindelijk is het immers de bedoeling dat je onder aan de streep geld over gaat houden.
Er zijn best veel mogelijkheden in het ontvangen betalingen. Je kunt je klanten via iDeal laten betalen of bijvoorbeeld via PayPal. Voor je keuzes hierin is het ook belangrijk om een zakelijk bankaccount voor je webwinkel te openen.
#8 Bouw je online winkel
Nu je een webshop gaat starten, een bedrijf hebt en een voorraad, wordt het tijd om de deuren van je nieuwe online winkel te openen. Dus je bouwt een webwinkel. Daarvoor is verschillende software beschikbaar, met mogelijkheden voor het bouwen van de voorkant van je website (dus echt de winkel) en ondersteuning in de achterkant. Zoals voorraadbeheer en financiële afhandeling van je verkopen. Let hierbij ook op dat een systeem te koppelen is aan de wijze van betaling die jij graag wilt.
#9 Zorg voor promotie
Is je nieuwe webshop klaar om de wereld in te slingeren, dan is het tijd voor promotie. Want helaas wil het bouwen van een hele toffe, mooie webwinkel niet zeggen dat je online ook gevonden gaat worden en de klanten zomaar naar je toe komen. SEO is belangrijk voor je online vindbaarheid. Verder kun je via online platforms in contact komen met influencers die jouw product bijvoorbeeld willen testen en delen met hun volgers. (Dat is wat ik onder andere doe 😉 ) Wat vaak ook goed werkt met een lancering (en dat kan met je nieuwe webshop, maar ook steeds met nieuwe producten) is een winactie op social media organiseren. Zo “lok” je als het ware mensen naar je website. En als ze rondneuzen tussen jouw mooie producten, worden ze wellicht ook klant. En wanneer je trots bent op je bedrijf kun je natuurlijk ook zorgen voor fysieke zichtbaarheid.
#10 Denk aan voorwaarden en verzekeringen
Met het starten van je webshop ben je ook gestart met je avontuur als ondernemer. Daar hangen helaas altijd risico’s aan. Wat doe je als een pakket niet is aangekomen? Of als je klant niet tevreden is? Een aantal zaken zijn wettelijk geregeld en per mei van dit jaar komen er nieuwe regels voor webshops bij. Ook is het verstandig verzekeringen te checken. Ook al heb je je voorraad gewoon in huis staan, is die dan wel verzekerd als er bijvoorbeeld brand uitbreekt? Je algemene voorwaarden opstellen en verzekeringen uitzoeken zijn zeker niet de leukste dingen, maar het moet wel geregeld worden.
Met deze tien simpele stappen wordt je webshop starten een droom die uitkomt!
Dit bericht is in samenwerking tot stand gekomen. Wil je hier meer over weten, lees dan verder bij samenwerken met Habla Mama.