Home Mama Ochtendroutine: 8 tips voor een ontspannen begin van de dag

Ochtendroutine: 8 tips voor een ontspannen begin van de dag

door Lizette

De wekker gaat. Je klikt het licht aan en slaat de dekens van je af. In de badkamer poets je je tanden, je smeert wat make-up op en borstelt je haar in model. Terwijl je voor de kast staat, weet je niet wat je vandaag wilt aantrekken. Wat voor weer wordt het? Geen tijd om na te denken, je pakt wat en trekt het aan. Door naar de volgende kamers. Je maakt je kinderen wakker, een vlugge goedemorgen-kus en hup, want we moeten eruit. Beneden aan de ontbijttafel bedenk je dat je het toch weer mooi hebt gered om iedereen op tijd aangekleed aan de boterham te krijgen. Oh, daar gaat een beker melk om… Je rent naar boven voor een schoon shirt voor je kind. Sh*t, nu ga je bijna te laat komen. En dan willen ze ook nog eens niet meewerken met hun schoenen aantrekken… Je bent nog geen uur wakker en het zweet staat nu al bijna op je voorhoofd. Herkenbaar? Deze ochtendroutine kan ook echt anders!

Van een gestresste ochtendroutine naar een ontspannen begin van de dag

Rennen, vliegen, iedereen klaar maken en als het echt tegen zit, ga je zelf zonder ontbijt en met een vlek op je kleding de deur uit. Wat een gehaast begin van de dag! Ik vind het niet fijn om de dag zo te moeten beginnen. Zo’n start kan dan ook de hele dag op je gevoel doorwerken. Terwijl een ontspannen morgen zo’n enorm verschil kan maken voor de rest van de dag. Met welke ochtendroutine kun je zorgen voor een ontspannen begin van je dag?

Tips voor een ontspannen ochtendroutine

1. Neem de avond van tevoren met je partner de volgende dag door. Wie doet wat, wat zijn de bijzonderheden zoals een tandarts afspraak of een playdate. Hoe verdeel je de taken onderling? Ook wanneer jullie taakverdeling vrijwel altijd gelijk is, kan het prettig zijn om toch de dag met elkaar te delen. Op die manier verbind je met elkaar. En een leuke extra opdracht: check eens of je verwachtingen voor de volgende dag wel realistisch en haalbaar zijn. Of neem jij nooit siekem teveel hooi op je vork?

2. Zet je wekker eerder. Zo lang mogelijk kunnen slapen klinkt heel verleidelijk, zeker wanneer gebroken nachten ervoor zorgen dat je nachtrust niet vanzelfsprekend is. En een goede nachtrust is echt belangrijk. Maar geloof me, dat ene kwartiertje eerder opstaan voel je niet in je energie, maar kan je wel heel veel brengen. Zoals een moment helemaal voor jezelf! Trek je even terug in je badkamer voor een ontspannen douche . Of geniet beneden in alle rust van een kop koffie. Zo, dat moment van me-time heb je vandaag al te pakken!

3. Sta op tijd op en calculeer extra tijd. Zeker met kleine kinderen is er een realistische kans dat er iets gebeurt of niet gebeurt waardoor je wat meer tijd nodig hebt. Spugen, een luier verschonen, een sok of schoen kwijt. Al die kleine dingen kosten extra tijd en gooien je strakke planning in de war.

4. Neem een moment van aandacht voor je kinderen. De beste boost voor een ontspannen gevoel bij jezelf is vaak toch wel een ontspannen moment met je kids. Een uitgebreide knuffel, even samen in het grote bed wakker worden, die paar minuten echte aandacht voor elkaar kunnen zoveel goeds voor de rest van de dag brengen!

5. Begin de dag met bewust ontspannen. Dit kan natuurlijk alleen als je er tijd voor kunt maken zonder je kinderen. Dus misschien zijn werkdagen er minder geschikt voor, maar kun je met je partner wel een dag in de week afspreken dat je je in de ochtend even terug trekt. En dan geniet van bijvoorbeeld een yoga sessie of een meditatie. In al slechts een kwartiertje kun je jezelf helemaal ontspannen opladen.

6. Leg alle kleding de dag vooraf klaar. Zo hoef je hier in de ochtend niet aan te denken. En wil je kind meedenken, laat het dan de avond vooraf meedenken, zodat hij of zij wel de inspraak houdt. Want daar houden peuters vaak van, hè?

7. Zorg voor een ontspannen moment samen aan de ontbijttafel. Even een bewust moment met elkaar. Geen telefoons op tafel, geen televisie aan, gewoon gezellig met elkaar kletsen en eten. De rest van de dag wordt vast al hectisch genoeg.

8. Probeer niet te haasten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar kinderen zijn enorm sensitief en voelen haarfijn aan wanneer je haast hebt. Om dan vervolgens juist tegendraads te doen en te vertragen, wat het gevoel van haast bij jou alleen maar meer aanwakkert. Dus probeer dat gevoel van haast te parkeren. Adem even in en uit. En bedenk bijvoorbeeld hoeveel tijd je nou echt wint door gehaast te doen?

Een ontspannen ochtendroutine

Met deze tips kun je een ontspannen ochtendroutine voor jezelf ontwikkelen. Niet alle tips zullen je evenveel aanspreken. Experimenteer eens een week met een tip en daarna met een andere. Zo ontdek je voor jezelf wat voor jou het beste werkt.

De bonustip zit verscholen in het woord routine. Een routine is een normale gang van zaken, een gewoonte die je haast op de automatische piloot uitvoert, omdat je het vaak op dezelfde manier doet. En van routines weten we dat ze ook ontspannend zijn voor ons, want dan hoeft ons brein niet zo hard na te denken. Dus door echt een routine te ontwikkelen die je (bijna) iedere ochtend kunt toepassen geef je jezelf de meest ontspannen mogelijke start van de dag. Klinkt goed. hè? Fijne dag!

Misschien ook leuk

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt cookies. Oké. Lees meer.